Kunskapsdag 8 oktober- mötesplats, kunskap och inspiration om barns utsatthet

När: 8 oktober 9.30-15.30
Var: Fysiskt eller digitalt.
Fysisk adress: Riddaretemplet Felicia, Storgatan 3, Göteborg

För vem?
För dig som möter barn eller familjer i din professionella eller ideella roll.

Anmälan:
Deltagande är kostnadsfritt, men anmälan krävs. Sista anmälningsdag fysiksnärvaro 1 oktober och digitalnärvaro 7 oktober. Vid utebliven närvaro på plats utan avanmälan debiteras 200 kr.

Program:
Registrering och kaffe från kl. 9.30. Kunskapsdagen startar kl. 10.00 och avslutas med eftermiddagsfika kl. 15.30.

Junis kommunrapport – Mona Örjes, Junis
förbundsordförande.
Backa Barnet ger tätare skyddsnät – Alexandra Hansson och Carolina Palm från Ystad berättar om en modell där olika verksamheter och yrken samverkar för att snabbare upptäcka utsatta barn.
Utsatthet i barndomen ökar riskerna för att utveckla egna problem med t.ex alkohol – psykologen och forskaren Johan Melander Hagborg gör nedslag i forskningsprogrammet Lordia.
Varför finns Haga Mödra- barnhälsovårdsteam? – Hälso- och sjukvårdskuratorerna Maria Holgersson och Charlotte Karlsson berättar om hur deras verksamhet ger stöd till gravida med komplicerad problematik och deras barn
Föreningsvägledarna i Trollhättan stad – Behandlings-
sekreterarna Zainab Abdulhalim och Ahmed Halawi delar med sig av erfarenheter från sitt uppdrag som föreningsvägledare för unga med fokus på tidig upptäckt och insats.
Jävla pappa – I filmen med samma namn får vi följa Niklas Gyberg Ivarssons försök att närma sig sin alkoholiserade pappa genom samtal och ett gemensamt byggprojekt. Hör Niklas själv berätta.

Elsa Gatica Arikhan

Konsulent, Göteborg och Sjuhärad